Spørsmål og svar

  • Mappene vises ikke i Web-mail

    Hvis du ikke ser mappene i web-mail, har du sannsynligvis logget inn med avhuking på «Bruk Outlook Web App Light» (ref. bildet under).

    WebAppLight

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Fjern denne avhukingen og logg inn for full Web-mail funksjonalitet.

    Hvis du ikke får fjernet avhukingen (den er grå), er det sannsynligvis på grunn av at du benytter Internet Explorer ver. 11. Du må da legge inn domenet unicasp.no under innstillinger for kompatibilitetsvisning.

    OutlookWebmail_comp

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Følg denne anvisningen for å rette dette problemet.

    1. Klikk på tannhjulet oppe til høyre i Internet Explorer.

    Tannhjul

     

     

    2. Velg Innstillinger for Kompatibilitetsvisning.

    Kompatibilitetsvisning

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    3. Legg inn domenet: unicasp.no og klikk deretter på knappen «Legg til».

    Kompatibilitetsvisning2

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    4. Sjekk at domenet unicasp.no er lagt til i listen over nettsteder og klikk deretter på knappen «Lukk».

    Kompatibilitetsvisning3

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    5. Lukk Internet Explorer og prøv deretter å logge inn på Web-mail igjen, det skal nå være mulig å huke vekk  «Bruk Outlook Web App Light» (ref. bildet under).

    WebAppLight

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Kontakt oss om du trenger ytterligere hjelp: Kontaktskjema

  • Jeg får ikke fjernet avhukingen «Bruk Outlook Web App Light» ved innlogging på Web-mail

    Hvis du ikke får fjernet avhukingen (den er grå), er det sannsynligvis på grunn av at du benytter Internet Explorer ver. 11. Du må da legge inn domenet unicasp.no under innstillinger for kompatibilitetsvisning.

    OutlookWebmail_comp

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Følg denne anvisningen for å rette dette problemet.

    1. Klikk på tannhjulet oppe til høyre i Internet Explorer.

    Tannhjul

     

     

    2. Velg Innstillinger for Kompatibilitetsvisning.

    Kompatibilitetsvisning

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    3. Legg inn domenet: unicasp.no og klikk deretter på knappen «Legg til».

    Kompatibilitetsvisning2

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    4. Sjekk at domenet unicasp.no er lagt til i listen over nettsteder og klikk deretter på knappen «Lukk».

    Kompatibilitetsvisning3

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    5. Lukk Internet Explorer og prøv deretter å logge inn på Web-mail igjen, det skal nå være mulig å huke vekk  «Bruk Outlook Web App Light» (ref. bildet under).

    WebAppLight

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Kontakt oss om du trenger ytterligere hjelp: Kontaktskjema

  • Jeg får ikke startet Citrix desktop etter å ha logget inn, jeg får meldingen vil du åpne eller lagre launch.ica?

    Slik som dette:

    launchica

     

     

    Dette kan komme av at du har installert Internet Explorer ver. 11 (dette kan skje gjennom automatiske oppdateringer fra Microsoft).

    Følg denne fremgangsmåten for å løse dette problemet:

    1. Klikk på tannhjulet oppe til høyre i skjermbildet til Internet Explorer 11

    2. Klikk deretter på «Innstillinger for Kompatibilitetsvisning»

    Kompatibilitet

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    3. Skriv inn unasp.no slik som eksemplet under (om det ikke allerede står der)

    unasp.no

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    4. Klikk deretter på knappen «Legg til»

    Lukk

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    5. Når nettstedet «unasp.no» er lagt til i kompatibilitetsvisning klikker du på «Lukk»

    6. Lukk deretter alle Internet Explorer sider du har oppe (VIKTIG)

    7. Start deretter Interent Explorer igjen og logg på som normalt

     

    Kontakt oss om du trenger ytterligere hjelp: Kontaktskjema

  • Kan jeg logge på UNIC ASP fra Apple iPad?

    Ja, du kan logge på UNIC ASP fra en iPad, men du må først installere Citrix Reciever.

    Følg denne anvisningen for å laste ned og installere Citrix Reciever for iPad.

    1. Søk etter og installer Citrix Receiver på Apple Appstore.

    2. Åpne Citrix Receiver

    ReceiverInst

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    3. Klikk på knappen «Knappen Add account».

    ReveiverAdd

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    4. Skriv inn adressen: office.unasp.no (dette er for de som benytter SMS kode for pålogging). Hvis du har kodebrikke for pålogging, skal du skrive inn adressen: work.unasp.no.

    5. Klikk på «Next» oppe i høyre hjørne.

    URLOffice

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    6. Skriv UNIC ASP i beskrivelses feltet (kun for informasjon).

    7. Klikk på «Save» oppe i høyre hjørne.

    OfficeASP

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    8. Skriv inn ditt brukernavn og passord (legg også inn kode om du har kodebrikke).

    9. Klikk på knappen «Log On»

    10. Legg inn SMS kode, og start din Citrix Desktop.

    LoginASP

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

  • Hvordan skifter jeg passord på UNIC ASP?

    Du kan enkelt skifte passordet for pålogging til UNIC ASP.

    1. Logg ut fra desktop bildet ved å klikke på knappen «Logg av» nede til venstre.

    loggout

     

     

    2. Klikk på tannhjulet «Settings» oppe på toppmenyen i skjermbildet.

    Settings

     

     

    3. Klikk på knappen «Change Password».

    Password

     

     

     

     

     

     

     

    4. Legg inn ditt eksisterende passord og deretter det nye passordet (to ganger) og klikk på knappen «Ok».

    changepassword

     

     

     

     

     

    5. Passordet er nå endret.

    Kontakt oss om du trenger ytterligere hjelp: Kontaktskjema

  • Hva må til for å kunne logge på UNIC ASP fra en PC?

    For å kunne logge på UNIC ASP må du ha installert en Citrix Receiver på din lokale PC.

    • Denne kan lastes ned her (for Windows): Citrix Receiver
    • Når Citrix Receiver er installert, kan du logge inn ved å starte din nettleser (f.eks. Internet Explorer) og gå til denne web siden: office.unasp.no
    • Legg inn brukernavn og passord som du har fått oppgitt fra UNIC HelpDesk
    • Du vil deretter få tilsendt en SMS som du må legge inn i feltet på skjermen

    Kontakt oss om du trenger ytterligere hjelp: Kontaktskjema

  • Surfing går tregt i Internet Explorer

    Hvis du opplever at det går tregt å surfe med Internet Explorer, kan det hjelpe å slette midlertidige Internett filer i IE.

    Her ser du hvordan du gjør dette i Internet Explorer ver. 11.

    1. Klikk på tannhjulet (1) oppe til høyre etter at du har startet Internet Explorer.

    2. Klikk deretter på menypunktet «Alternativer for Internett» (2).

    AlternativerIE

     

     

     

     

     

     

     

     

    3. Klikk på knappen «Slett» (1).

    SlettTemp

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    4. Fjern avhukingen på «Bevar dara for nettsteder i Favoritter» (1)

    4. Huk av på «Midlertidige Internett-filer og nettstedsfiler» (2).

    5. Huk av på «Informasjonskapsler og nettstedsdata» (3).

    6. Du kan om du ønsker det også huke av for å slette «Logg», «Nedslastingslogg», «Skjemadata», «Passord» og «Data for sporingsbeskyttelse» (4)

        Merk! Du vil da miste loggen over sider du har besøkt, brukernavn og passord som er lagret i IE og lagrede skjemadata i IE

    7. Klikk deretter på knappen «Slett» (5)

    8. Restart Internet Explorer og test om det går raskere å surfe

    Leselogg

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

  • Hvorfor blir jeg kastet ut fra UNIC ASP og får feilmeldingen «Lost connection»?

    Hvis du får feilmeldingen «lost Connection», betyr det at maskinen din har mistet kontakten med UNIC Datasenter.

    • Det kan være forskjellige årsaker til at dette skjer, men sannsynligvis er det på grunn av linjeproblemer.
    • For å sjekke at Internett linja du benytter er god nok, kan du kjøre denne testen: www.nettfart.no (svartiden bør være under 70 ms).

    Hvis svartiden er under 70 ms og hastigheten er over 100 Kb og du fortsatt blir kastet ut, kan det være at svartidene er utstabile.

    Kontakt oss om du trenger ytterligere hjelp: Kontaktskjema

  • Lokalt installert MS Outlook står i frakoblet modus, får ikke logget på Exchange kontoen

    Denne guiden bygger på MS Outlook 2013, det er kun små forskjeller i forhold til MS Outlook 2010, eller 2016.

    Vi forutsetter at du er tilknyttet Internett når du reparerer kontoen og at du benytter riktig passord.

    1. Velg «start menyen» og deretter «Kontrollpanel» (i Windows 10 finner du kontrollpanel ved å høyreklikke på start menyen)

    2.  Velg Brukerkontoer, ref. eksemplet under (velg «store ikoner» i «vis etter kategori» oppe til høyre om du ikke ser ikonene slik som under).

    Kontrolpanel

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    3. Velg E-Post, ref. eksemplet under.

    E-post

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    4. Velg  «E-postkontoer..», ref. eksemplet under.

    E-post kontoer

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    5. Klikk på kontoen som er konfigurert mot UNIC Mail (hvis du har flere e-post kontoer).

    6. Klikk deretter på «Reparer», ref. eksemplet under.

    Reparer

     

     

     

     

     

     

    7. Skriv inn ditt navn i feltet «Ditt navn» Merket med tallet 1 i eksemplet under.

    8. Skriv inn din påloggingsadresse til UNIC Mail i feltet «E-postadresse» Merket med tallet 2 i eksemplet under.

    • Viktig! Du skal legge inn din påloggingsadresse xxxxxx@unicasp.no, ikke din e-post adresse.
    • Kontoen din vil bli konfigurert automatisk med din riktige e-post adresse og med riktig domene, informasjonen i dette bildet benyttes kun for å logge på riktig e-post server.
    • Din påloggingsadresse er normalt (kan være annerledes): De tre første bokstavene i fornavnet + de tre første i etternavnet + domenenavnet @unicasp.no (fast serveradresse).
    • Benytter du UNIC ASP, er påloggingsadressen den samme som du benytter for å logge på Citrix + domenet @unicasp.no.
    • Kontakt UNIC HelpDesk om du er usikker på din påloggingsadresse.

    9. Klikk på knappen «Neste» merket med tallet 3 i eksemplet under.

    Konto-oppsett

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    10. E-post kontoens konfigurasjon vil nå bli reparert, dette kan ta et par minutter.

    • Hvis ikke alle linjene får en grønn hake slik som i eksemplet under (merket med tallet 1), må du klikke på tilbake, kontrollere innstillingene og deretter prøve på nytt.

    11. Hvis alle linjene får en grønn hake, klikker du på knappen «Fullfør», merket med tallet 2 i eksemplet under.

    12. Din E-post konto tilkobling er nå reparert, du kan starte MS Outlook på normal måte.

    Ferdig

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    13. Kontakt UNIC HelpDesk om du trenger hjelp: Tlf.: +47 35 50 30 50, eller e-post: hd@unic.no